RSS

tips hilangkan jerawat .


hi semua :)
hari ni saharian tak online.buzy sket,dah dekat nak exam . maklumlah pelajar.kerja nye kena la blaja , blaja dan blaja sampai muntah .

hari ni kite nak share cara nak hilangkan jerawat.  biaselah,remaja. dah sinonim sangat dengan perkataan JERAWAT . SO jangan la biarkan jerawat tu berleluasa kat muka korang.rajin-rajin la amalkan tips yang kita nak bagi ni.

tapi sebelum tu korang tau tak jerawat tu ape ? okey .

Jerawat adalah suatu keadaan di mana pori-pori kulit tersumbat  sehingga menimbulkan kantung nanah yang meradang. Jerawat adalah penyakit kulit yang sangat besar jumlah penderitaannya. Kligmann, seorang peneliti masalah jerawat ternama di dunia berpendapat

,"Tak ada satu orang pun di dunia yang melewati masa hidupnya tanpa sebuah jerawat di kulitnya."

Kemungkinan penyebabnya adalah perubahan hormon yang meransang gelenjar minyak di kulit. Perubahan hormonal lainnya yang dapat menjadi pemicu timbulnya jerawat adalah masa menstruasi ,kehamilan, pemakaian pil KB, dan stres.

TIPS HILANGKAN JERAWAT

1)  sentiasa mencuci muka sebelum tidur

2)  elakkan dari makan makanan berminyak
3) dapatkan rehat dan tidur yang cukup            
4) banyakkan minum air suam

BAHAN SEMULAJADI

1) LIDAH BUAYA

Potong beberapa bagian lidah buaya yang telah dibuang kulit bagian luarnya. Oleskan cairan lidah buaya tersebut secara rutin pagi dan petang. 

2)  PUTIH TELUR

pisahkan putih telur dan goncang nye hingga berbuih lalu sapukan pada kulit muka hingga kering Dengan putih telur ini minyak yang menjadi penyebab jerawat akan terserap dan akhirnya akan hilang.

 3) TOMATO

tomato juga dapat menghilangkan jerawat. Caranya sangat mudah iriskan tomato lalu sapukan di wajah atau lokasi jerawat dan tunggu sehingga beberapa minit .selain menghilangkan jerawat,ia juga dapat menghaluskan kulit muka anda .





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Post a Comment